אומן ראש השנה: אושרו סמכויות השר לסיוע לחסידים

נתי קאליש No Comments on אומן ראש השנה: אושרו סמכויות השר לסיוע לחסידים

בתקציב של 4 מיליון ש"ח: הממשלה אישרה את סמכויות השר מאיר פרוש בהיערכות לנסיעת ישראלים לאומן. השר פרוש בישיבת הממשלה: "ישראל לוקחת אחריות על האזרחים שלה, המשימה שלנו היא למנוע משבר הומניטרי בגבולות". השרה סטרוק הצביעה נגד תקצוב הנסיעה כאשר היא טוענת ש"אסור להסתכן ולנסוע למקום מלחמה"

מאיר פרוש צילום: פלאש 90
21:33
27.04.24
בנצי לייזרוביץ No Comments on ביתר עילית: בית כנסת עלה באש; בנס לא היו נפגעים

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הממשלה אישרה בישיבתה השבועית החלטה המטילה על שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, לגבש תוכנית פעולה לסיוע והקלת תנאי השהיה במעברי הגבול היבשתיים לנוסעים ישראלים לאומן, אשר תגובש בשיתוף משרד החוץ שיבצע את התיאום הנדרש עם ממשלת אוקראינה ועם מדינות המעבר הרלוונטיות.

התכנית תכלול, בין היתר: הקמת מתחמי ויסות קהל בגבולות אוקראינה, נוכחות של נציגים דוברי עברית ונציגים דוברי השפה המקומית לניהול המתחמים, סיוע לקידום הליכים בתיאום עם הממשל ואנשי הביטחון המקומיים, ביצוע פעולות הסברה לקהל הנוסעים, הקמת חדר מצב ושליטה בישראל, סיוע בהכוונת קהל לגבולות ולמתחמים שיוגדרו לצורך ויסות ובידוק ועוד.

לצורך ביצועה של החלטת הממשלה, משרד ירושלים ומסורת ישראל יקצה סך של 4 מיליון ש"ח מתוך התקציב שלו.

בהחלטה מובהר כי אין בפעולות שיבוצעו כדי להטיל אחריות מכל סוג שהוא על ממשלת ישראל בגין נסיעות של אזרחים ישראליים ליעד המדובר.

בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "בשנה שעברה, בצל המצב באזור היה עומס חריג במעברים שהביא לקריסה בכל המעברים היבשתיים הגובלים באוקראינה. בחלק מן הגבולות שהו אלפי אזרחים ישראליים שעות ארוכות בקור ובתת תנאים בהמתנה למעבר הגבול תוך כדי סכנת חיים ומחסור בתנאים מינימליים ובמצב הומניטרי קשה".

"על מנת למנוע הגעה למצב דומה ואף חמור יותר השנה, דבר שעלול לגרור זרועות שונות של מדינת ישראל לפעילות הומניטרית דחופה ולפעולות חילוץ מורכבות ויקרות – בלית ברירה; וכן נוכח הצלחת המשרד לנהל את הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון השנה, לבקשת המל"ל – אשר פנה לשר ירושלים ומסורת ישראל בענין – נרתם המשרד בראשות השר מאיר פרוש להצטרף לפעילות הממשלתית בכל הנוגע לתנועת ישראלים במעברי הגבול, באמצעות פעולות שונות ובהן פעולות הסברה ותיאום עם הנוסעים והקהילות ונושאים נוספים".

בישיבה הודגש לבקשת ראש הממשלה כי קיימת אזהרת מסע לאוקראינה בעקבות מצב הלחימה והממשלה קוראת לציבור להימנע מלנסוע לאזורי סיכון.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, סקר בישיבת הממשלה את ההיערכות הממשלתית לנסיעת ישראלים לאומן הנעשית בשיתוף משרד החוץ והמאמצים למניעת משבר הומניטרי בגבולות.

בפתח דבריו אמר כי "לפני שאתייחס להחלטה שעל סדר היום, אני מבקש לשוב ולהודות לראש הממשלה על השיחה שקיימת עם נשיא אוקראינה בשבוע שעבר, מה שלמעשה פתח את הדלתות וכבר לפני השבת שמענו מהשגריר שלנו באוקראינה בשורות טובות על השינוי בגישה של הרשויות שם בכל הנוגע ליחס בגבולות".

"בעניין הזה גם תודה גדולה מאוד לשר החוץ, שמוביל ומלווה את כל השיח עם המדינות השונות, ואף טס למולדובה, שהיא מדינת המעבר המרכזית לאומן, בכדי לפותח את ההידברות עם הממשל שם בנושא הגבולות".

השר פרוש הסביר את הרציונל בהחלטה הממשלתית לטפל בנושא: "בשנה שעברה, השנה הראשונה של מצב המלחמה, נקלענו למצב בעייתי, כשעשרות אלפי אזרחים ישראלים מנסים לעבור בגבולות קטנים, ללא תיאום מראש והיערכות מתאימה. חלק מהאנשים חיכו קרוב ליממה, והיו גם כאלו שלא הצליחו לעבור לפני החג".

"השנה התקבלה החלטה משותפת לגורמים הממשלתיים הרלוונטיים שלא עוד. ישראל לוקחת אחריות על האזרחים שלה. נכון, איננו מתעלמים מאזהרת המסע, ואנו גם מביאים אותה לידיעת הציבור. אבל מי שבכל זאת בוחר לנסוע, יקבל שירות מטעם המדינה".

"נתבקשתי על ידי הגורמים הרלוונטיים בממשלה לקחת חלק בעניין הזה ונעניתי. אחרי ההצלחה של פרויקט מירון חלחלה ההבנה שהדרך הנכונה לעשות פרויקטים מאין עלו עוברת דרך האנשים שבאים מהציבור הרלוונטי ומייצגים אותו. בהידברות משיגים הכל יותר טוב".

"המשימה שלנו היא אחת. למנוע משבר הומניטרי בגבולות. על כן הצעת המחליטים תאפשר הקמת מתחמי ויסות קהל בגבולות אוקראינה, נוכחות של נציגים דוברי עברית ונציגים דוברי השפה המקומית לניהול המתחמים, סיוע לקידום הליכים בתיאום עם הממשל ואנשי הביטחון המקומיים, ביצוע פעולות הסברה לקהל הנוסעים, הקמת חדר מצב ושליטה בישראל, סיוע בהכוונת קהל לגבולות ולמתחמים שיוגדרו לצורך ויסות ובידוק ועוד".

לסיום ביקש להתייחס לקשיים שעלו בהיערכות: "נכנסתי לדבר הזה בעקבות בקשה שהגיע אלי מטעם הממשלה, דובר על כך שאקבל תקציב נפרד לפרויקט הזה, אך זה כנראה כבר לא יקרה. ויתרנו על זה והסכמתי שחלק מהעלויות ייצאו מתקציב המשרד שלי, לצד משרדים נוספים שאמורים לקחת חלק. דברתי בעניין הזה עם משרד החוץ, אך בינתיים רק משרדי שם את הכסף. אבל בחרתי שלא להתעכב כעת על כך".

"מסתבר שגם זה לא עוזר. לא אעלה אתכם בפרטים, אבל הסיבה היחידה שאנחנו מתכנסים כאן כעת לדון בהחלטת הממשלה, 5 ימים לפני ראש השנה, על פרויקט שכבר היה אמור לצאת לדרך, הוא נטו בגלל קשיים בירוקרטיים תקציביים.

"בצד השני היו אנשים חרוצים, שעבדו כל הסוף שבוע האחרון, למעט שבת קודש, בכדי לעקוף את הקשיים ולהביא את ההחלטה הזו כאן לשולחן. סגנית חשבת משרד ראש הממשלה – הילה רבני אמיר, היועצת המשפטית של משרדי – עו"ד שירן שושנה, וראש המטה שלי, שימי אלבום", דברי השר פרוש.

השרה אורית סטרוק הצביעה בממשלה נגד ההחלטה על תיקצוב הנסיעה לאומן השנה. לדבריה, בזמן שאוקראינה תחת מלחמה ומתקפות טילים, ללא מקלטים או היערכות סבירה כלשהי למיגון
– אסור שישתמע כאילו ממשלת ישראל מגבה נסיעה מסוכנת כזו. לדבריה: "יהודים יקרים, אל תסעו לשם! אל תסכנו את חייכם! יש מספיק מקומות תפילה אחרים. שנזכה להיכתב לחיים".



0 תגובות